2022-12-09 13:45:00

Växer i andra kvartalet
ScandiDos redovisar omsättning för Q2 22/23 om 15,4 mkr (13,3 mkr), motsvarande en tillväxt y/y om 16%. Tillväxten innehåller valutakomponenter, där den valutajusterade tillväxten uppgick till ca 9% y/y. Bolaget kommenterar att de ser aktivitet på flera marknader i Europa och Asien. ScandiDos såg även hög aktivitet inom eftermarknadsaffären under det andra kvartalet.

Inga överraskningar i marginalerna
Bruttomarginalen uppgick till 76% (81%), vilket förklaras av en marknadsmix med betoning på distributörsmarknader. EBITDA var oförändrat y/y och landade på -0,6 mkr. Kostnadsbasen belastas något i kvartalet på grund av ökade insatser inom försäljning, såsom medverkan på branschmässor. Under kvartalet har bolaget genomfört en riktad nyemission till IBA Dosimetry GmbH.

Inga större justeringar
Sammantaget ser vi positivt på tillväxten under kvartalet, och gör endast marginella justeringar av våra försäljningsestimat för innevarande och kommande år. Vi gör vissa justeringar av prognoserna för kostnadsbasen, primärt under innevarande år. Vi ser ett nytt motiverat värde om 3,20 – 3,30 kr per aktie (3,10–3,20 kr)

Läs den fullständiga analysen, publicerad 09-12-2022 kl. 13:28: https://docs.penser.se/a/3371/SDOS2021209sv.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/