2022-05-05 11:00:00

Q1'22
Redsense Medical rapporterade nettoomsättning på 3,1 mkr i Q1'22, upp från 0,7 mkr i Q1'21, motsvarande en tillväxt på 356%. Sekventiellt var utvecklingen dock inte lika övertygande. Försäljningen var ned 23% jämfört med 4,1 mkr i Q4'21, och den omedelbara återhämtningen från den tuffa perioden i H2'20 och H1'21 ser därmed ut att ha planat ut på kort sikt. Kassa inklusive kortfristiga placeringar uppgår till 20,5 mkr.

Ny VD rekryterad
Redsense Medical annonserade i samband med Q1'22-rapporten att Pontus Nobréus rekryterats som ny VD. När Nobréus tillträder, sannolikt mot slutet av sommaren, så tar nuvarande VD Patrik Byhmer över posten som styrelsens ordförande. Nobréus har en lång erfarenhet inom medicinteknik, med en historik på Glycorex Transplantation AB, HemoCue och Svar Life Science, och kommer närmast från posten som VD för Pro Health Pharma Sweden AB.

Sänkta prognoser efter rapporten
Vi har sänkt våra försäljningsprognoser med 9% för 2022e, 6% för 2023e samt 3% för 2024e. I spåren av detta sänker vi motiverat värde till 23-24 kr per aktie (27-28). Redovisad försäljningstillväxt kommer att vara den viktigaste drivkraften för aktien framöver. Vi förväntar oss ett större nyhetsflöde i samband med Q2'22-rapporten i augusti, vilket sannolikt sammanfaller med tillträdet av ny VD.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 05-05-2022 kl. 08:17: https://docs.penser.se/a/2754/REDS20220505.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/