2024-06-04 08:35:00

Bostäder i produktion i linje med våra estimat
Omsättningen i Q1’24 uppgick, enligt segmentsredovisningen, till 461 mkr, vilket motsvarar en tillväxt om 18,3% y/y. Besqab konsolideras sent i kvartalet och har således liten påverkan på de finansiella nyckeltalen. Bruttoresultatet uppgick till 63 mkr, vilket motsvarar en marginal om 13,6%, justerat för EO-poster utan resultatpåverkan, men som ökar intäkterna, uppgick bruttomarginalen till 19,4%, vilket är i linje med bolagets målsättning. Det konsoliderade bolaget har i dagsläget 2 268 bostäder i produktion varav 86% är sålda. Under kvartalet startades 40 bostäder och 58 färdigställdes. Sammanfattningsvis visar de operativa nyckeltalen i kvartalet att bolaget utvecklas i linje med våra långsiktiga estimat och styrker vår tes att marknaden för nyproduktion kan ha passerat botten.

Kapitalmarknadsdag förtydligade produktionsplanerna
Vi sänker våra intäktsestimat 2026 med 5,4% då bolaget ger en tydligare bild av produktionsstarter framöver. För perioden 2025-26 sänker vi våra EBIT-estimat med 17,4%, i genomsnitt. Därmed bedömer vi att bolaget att bolaget har goda förutsättningar att nå sina nyligen presenterade finansiella mål om en bruttomarginal på 20% och EBIT-marginal om 15% i slutet av vår prognosperiod. Baserat på de konsoliderade finansiella skulderna och att räntekostnaderna var lägre än vi räknat med sjunker EPS med mindre än rörelseresultatet.

Nytt motiverad värde 36-42 kr
Baserat på estimatförändringarna, som gör att avkastningen på eget kapital sjunker, justerar vi vårt motiverade värde till 36-42 kr (40-44). På dessa nivåer värderas bolaget nära bokfört eget kapital. Vi bedömer att snittavkastningen på eget kapital under 2025-26 kommer uppgå till 8%, vilket är i linje med JM:s (bolagets närmsta peer) historiska implicita avkastning på eget kapital under de senaste tio åren. Sammanfattningsvis ser vi att Besqab ger ett tydligt och i dagsläget attraktivt värderat alternativ till JM för en exponering mot bostadsutvecklingen i Stockholm.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 04-06-2024 kl. 07:32: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/06/03/besqabq1.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://www.carnegie.se/cr/penser-access/