Torsdag 26 December | 07:06:51 Europe / Stockholm

Prenumeration

2024-11-22 09:00:00

Avvaktande kvartal
Omsättningen i kvartalet uppgick till 31,8 mkr, motsvarande en minskning om -12% y/y, vilket var 10,7 mkr lägre än vad som implicit krävdes för att nå vårt helårestimat. På årets första nio månader har bolaget vuxit 37% y/y, drivet av spelsläppen under H1. Omsättningen i kvartalet påverkades negativt av att bolagets enda spelsläpp under perioden skedde den 26 september samt att Meta släppte sitt nya headset efter kvartalets utgång. EBITDA i kvartalet uppgick till 1,5 mkr, vilket motsvarar en marginal om 4,6% och var 5,2 mkr lägre än vad som krävdes för att nå vårt helårsestimat. Sammanfattningsvis ett kvartal som påverkats negativt av få spelsläpp och en avvaktande Inställning från branschen.

Fortsatt förtroende för pipeline
Baserat på utvecklingen i kvartalet samt att lanseringen av Ghosts of Tabor till PSVR2 skjuts till 2025 sänker vi vårt helårsestimat med 5,6%. Givet den lägre omsättningen i Q3’24 och sänkta intäktsestimat sjunker EBITDA-estimatet för helåret med 6,5 mkr. För 2025e-26e lämnar vi våra intäktsestimat oförändrade, EBITDA sjunker dock i snitt med 2,5% under prognosperioden givet något ändrande kostnadsantaganden. I våra estimat antar vi att de två titlar som kommer släppas under Q4’24 och 2025 från Combat Waffle, GRIM och Silent North, tillsammans under prognosperioden ska generera liknande intäkter som Ghosts of Tabor.

Höjt avkastningskrav anledning för justering av motiverat värde
Vi bibehåller vår syn att Beyond Frames har en attraktiv affärsmodell där man lyckats mitigera många av riskerna kopplade till spelutveckling. Vidare anser vi att man är aktiv på en snabbt växande marknad, då Meta ökat sina intäkter ifrån segmentet XR med 29% y/y. Trots detta sänker vi vårt motiverade värde till 18-26 kr (26–34). Det främsta anledningen till detta är ett vi höjer avkastningskravet från 15 till 16%. Vi motiverar denna höjning med att risken i utvecklingsportföljen är fortsatt hög samt att bolaget fortsatt är beroende av lyckade spelsläpp för att vända till positivt kassaflöde.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 22-11-2024 kl. 08:31: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/11/22/beyondq3.pdf
English version: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/11/21/bfq3eng.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://www.carnegie.se/cr/penser-access/