Prenumeration
Fortsatt tillväxt i egen online och sportkläder
Björn Borg redovisade 9,8% organisk tillväxt y/y under Q3 vilket motsvarade en omsättning om 285 mkr. Omsättningen var 4% lägre än våra prognoser, men tillväxten i viktiga segment såsom egen online (som växte 32% y/y) var starkare än väntat. Sammantaget var kanal- och produktmixen bättre än väntat, med fortsatt mycket god tillväxt i sportkläder som växte 25% y/y. Även segmentet e-tailers fortsätter att växa starkt men en tillväxt y/y om 21% och Björn Borg kommunicerade att man ser en ökad efterfrågan inom segmentet. Geografiskt växte Tyskland starkt med en tillväxt om 44% y/y i Q3.
God produktmix och lönsamhet
Med tillväxt inom viktiga segment fick Björn Borg en stark kanalmix som reflekterades i marginalen. Bruttomarginalen uppgick till 52,1% (52,6%) vilket reflekterar fortsatt stark prissättningsförmåga i marknaden men även viss press från rabatter till större kunder. Rörelseresultatet uppgick till 42 mkr (41 mkr), ca 3% under våra prognoser. Resultat per aktie var 1,39 kr (1,27 kr), ca 2% över våra prognoser. Marknadsföringskostnaderna utgjorde ca 8% av omsättningen.
Växer i viktiga kanaler och produktsegment
Sammantaget var det stora utropstecknet i kvartalet den egna onlinekanalen som kombinerade stark tillväxt om 32% med en rörelsemarginal om 22%. I övrigt konstaterar vi att integrationen av skoverksamheten även fortsättningsvis inte haft några oväntade negativa effekter på redovisade siffror, utan fortsätter något bättre än de förväntningar bolaget kommunicerade i samband med att integrationen inleddes under H1’24. Vi återkommer med en fördjupad kommentar och eventuella uppdaterade estimat och hänvisar tills vidare till vår avvikelsetabell på nästa sida.
Läs den fullständiga analysen, publicerad 15-11-2024 kl. 14:29: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/11/15/borg20241115a.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://www.carnegie.se/cr/penser-access/