2024-06-11 09:00:00

Positiva signaler för organisk tillväxt i Q4
Nettoomsättningen steg med 30% till 36,4 mkr (27,9). Den organiska tillväxten för private label-produktion var 48%, rensat för den avvecklade verksamheten. EBIT var -14,2 mkr (-5,9) och belastades av engångskostnader på 7,4 mkr, vilka var hänförliga till den avvecklade verksamheten. Kassaflödet påverkades positivt av 16,8 mkr i minskat rörelsekapital. Kassan var 18,6 mkr och med nuvarande outnyttjade kreditfaciliteter på 45 mkr flaggar Candles för att inget nytt kapitaltillskott behövs för att växa organiskt. Justerat för engångsposter på 15,8 mkr blev EBIT, 23/24, 4,5 mkr jämfört med 2,1 mkr 22/23. Candles indikerar att orderboken är rekordstor vid ingången av det nya räkenskapsåret och att tillväxtmålet är 30% y/y.

Renodlingen är klar och plattformen för organisk tillväxt är på plats
Renodlingen av verksamheten och omställningen till 100% fokus på en kostnadseffektiv private label-produktion av hållbara doftljus och rumsdofter är fullbordad efter cirka 18 månader. Investeringar har gjorts på drygt 70 mkr i helautomatiserade produktionslinor, en för doftljus och en för doftspray, för att bli en global kostnadsledare. Den nya kapaciteten startar successivt upp i slutet av juni, och innebär att produktionskapaciteten stiger med 500% och alla produktionsrelaterade flaskhalsar elimineras. Enligt våra beräkningar kan den installerade kapaciteten generera drygt 1 mdkr i omsättning vid 80% utnyttjande, men att nå den nivån kommer ta lång tid . Bolagets mål om en tillväxt på 30% per år de kommande tre åren kräver en robust tillväxt i kundstocken. Under det senaste året har tio nya kundavtal signerats.

Initiala uppstartskostnader ger kortsiktig osäkerhet i lönsamhet och högre risk
Vi sänker våra EBIT-estimat för de kommande två åren med 60-70% och tar höjd för höga initiala uppstartskostnader för den nya produktionskapaciteten under H1 24/25e. Vi räknar med EBIT-marginaler om 3-6% de kommande två åren. EBIT-marginalutvecklingen kan vara konservativ givet skalfördelarna i den nya produktionskapaciteten, men vi vill se tydliga bevis under innevarande räkenskapsår innan vi är beredda att skruva upp marginalestimaten Vi har höjt vårt avkastningskrav till 15% (14%) för att reflektera en högre osäkerhet i marginalpotentialen i den nya produktionskapaciteten. Vår nya långsiktiga EBIT-marginal är 10,0% (12,0%). Detta leder till ett sänkt motiverat värdeintervall om 30-36 kr (37-41).

Läs den fullständiga analysen, publicerad 11-06-2024 kl. 08:47: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/06/11/candles20240610.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://www.carnegie.se/cr/penser-access/