2024-05-24 08:05:00

Utvecklingen inom Fordon var svagt, de andra segmenten utvecklades som förväntat
Omsättningstillväxten under det första kvartalet var mjuk, -14,6% y/y. Den negativa tillväxten beror till fullo på Fordonssegmentet, vars omsättning minskade med 25,7%. Minskningen beror på att marknaden för nybilsförsäljning var svag under kvartalet, samt för att bolaget upptäckt en intern brist som de nu har åtgärdat. Hygiensegmentet fortsatte att vara stabilt och steg med 1,7% y/y. Industri växte med 5,6% under kvartalet, trots att de nya avtalen inte genererar fulla intäkter än. Bruttomarginalen uppgick till 37,1%, vilket är lägre än de två senaste kvartalen. Det beror på valutamotvind och lägre försäljningsvolymer. EBITDA-marginalen var 8,2% (12,1) och påverkas negativt av den lägre omsättningen.

Vi är positiva till ökat tillväxtfokus, även om det i närtid medför lägre marginal
Vi hade förväntat oss att fordonssegmentet skulle uppvisa negativ tillväxt under Q1. Då utfallet var lägre än vad som krävs för att nå våra helårsförväntningar, samt att vi inte ser någon tydlig förbättring i underliggande marknad sänker vi våra tillväxtprognoser för segmentet. I övrigt gör vi inga större förändringar. Bolaget har ett uttalat tillväxtfokus och har anställt fler säljare. Därför behåller vi rörelsekostnaderna intakta, vilket i får effekt på resultatet, speciellt i procentuella termer. Vi är positiva till att bolaget utnyttjar sin marknadsposition inom gröna rengöringsmedel och satsar på tillväxt, även om det medför en lägre marginal i närtid.

Störst potential inom Industri
I stort var utfallet som vi förväntat oss, svag utveckling i Fordon, stabilt inom Hygien och tilltagande tillväxt inom Industri. Inför kommande kvartal räknar vi med att tillväxttakten inom Fordon kommer att förbättras och att segmentet under H2 ska uppvisa viss tillväxt. Affärsområdet Hygien är i grunden stabilt och har nyligen vunnit flera ordrar. Därför förväntar vi oss en högre tillväxttakt framöver. Industri är det affärsområde vi ser störst potential i. Den tilltagande tillväxttakten vi såg i Q1 ser vi accelerera ytterligare under 2024 och kommande år. Till följd av prognosförändringarna justerar vi vårt motiverade värde till 1,2-1,6 kr per aktie från tidigare 1,4-1,5.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 24-05-2024 kl. 07:31: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/05/23/hugo_clemondo_copy_5.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/