Prenumeration
Hygien och Industri driver tillväxten under kvartalet
Den viktigaste signalen i rapporten är att tillväxten för gruppen nu har vänt till positiv. Hygien var det segment som drev tillväxten under kvartalet, följt av Industri, medan Fordon visade en svagt negativ tillväxt. Säsongsmässigt är tredje kvartalet svagt för alla tre segmenten. Vi ser en tillväxt på 7% y/y inom Hygien som ett styrketecken, eftersom Q3 är ett svagt kvartal för hela marknaden tyder detta på att Clemondo fortsätter att ta marknadsandelar. Tillväxten inom Industri på 3,2% kändes initialt låg, men med tanke på att många industriverksamheter har sommaruppehåll är det helt okej. Fordonssegmentet uppvisar fortsatt negativ, om än något förbättrad, utveckling. Hela fordonsindustrin har det tufft just nu, och vi ser därför Clemondos ökade fokus på tyngre trafik som positivt och räknar med positiv tillväxt framöver.
Ny strategi för att möta en tuffare fordonsmarknad
Under kvartalet meddelade Clemondo sin nya strategi för Fordonssegmentet, vilken kan sammanfattas i tre huvudpunkter. Den första åtgärden, som redan har påbörjats, innebär en minskad exponering mot bilhandeln till förmån för andra områden, såsom logistiksektorn och tågtrafik. Fokus läggs på att rikta sig mot rätt typ av kunder, det vill säga de som ser värdet i ett hållbart erbjudande och är villiga att betala mer för det. Dessutom ska sälj- och marknadsarbetet effektiviseras genom tydligare kundsegmentering och anpassning av erbjudanden efter kundernas specifika behov. Vi tror att detta är en del av den nya strategi Clemondo tidigare flaggat för, och vi förväntar oss ytterligare uppdateringar framöver.
Vi tycker att rapporten visar på stabilitet
Vi gör inga större förändringar till följd av kvartalets utveckling och behåller vårt motiverade värde på 1,2–1,6 kr per aktie. Vi bedömer att Clemondos höga exponering mot bilhandeln som lätt negativ, då vi för närvarande inte ser några tydliga förbättringar inom den marknaden, och vi sänker därför våra tillväxtprognoser för kommande år jämfört med tidigare. Clemondo fortsätter att visa god effektivitet, vilket återspeglas i en fortsatt god kostnadskontroll. Trots att antalet anställda ökat till 57 från 51 för ett år sedan har de operationella kostnaderna endast stigit med 2%. Detta indikerar att vi tidigare kan ha överskattat kostnaderna för en utökad säljstyrka. Sammantaget tycker vi att rapporten visar på stabilitet och att tillväxten börjar uppvisa positivare tendenser som vi har räknat med.
Läs den fullständiga analysen, publicerad 13-11-2024 kl. 09:10: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/11/13/clem_20241113.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://www.carnegie.se/cr/penser-access/