2024-06-28 10:05:00

Q3 – i linje med våra förväntningar
Diamyds rapport för det tredje kvartalet var i linje med våra förväntningar och fokus är fortsatt på patientrekrytering i DIAGNODE3-studien. VD nämner i rapporten att nästintill alla klinker nu är aktiverade och att man sett en accelererande screeningtakt den senaste tiden. Ur ett finansiellt perspektiv innebar rapporten inga större överraskningar. Rörelseresultatet landade på -42,3 mkr (-23,6) och det operativa kassaflödet på -36,8 mkr (-24,0).

Stabil finansiell position
Efter den nyligen genomförda emissionen hade Diamyd vid utgången av maj likvida medel om drygt 162 mkr. Vår bedömning är fortsatt att bolaget har finansiering till mitten av 2026, givet att utestående teckningsoptioner tecknas (~125 mkr). TO3-programmet, som ligger närmast i tiden, har en teckningskurs om 11 kronor per aktie under perioden 2 september 2024 – 30 september 2024. Givet att interimdata väntas innan september bedömer vi att utfallet i denna analys kommer att vara avgörande för huruvida TO3 kommer att bli tecknade. Vid ett positivt utfall är det mycket sannolikt att kursen står över 11 kronor och att Diamyd får in pengarna, medan ett negativt utfall sannolikt innebär det motsatta.

Goda förutsättningar för uppgång inför data
Vi genomför inga estimatförändringar och vårt motiverade värde uppgår till 19-23 kronor (20-22) efter Q3-rapporten. Vi bedömer att ribban för att interimanalysen ska falla ut positivt är låg, men vi har inte modellerat något riskjusteringsspecifikt för denna. Ett positivt utfall kommer dock givetvis öka vår LoA för projektet, som för närvarande uppgår till 50%. Diamydaktien tenderar att vara volatil inför och i samband med viktiga besked och vi ser goda förutsättningar för en uppgång i aktien inför interimanalysen, vilken väntas under sommaren (vi estimerar i början av augusti).

Läs den fullständiga analysen, publicerad 28-06-2024 kl. 08:17: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/06/28/dmydb20240628.pdf
English version: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/06/28/dmydb20240628eng_en_gb.pdf
Detta är en betald analyskommentar från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://www.carnegie.se/cr/penser-access/