Måndag 25 November | 15:58:42 Europe / Stockholm

Prenumeration

2024-11-25 08:00:00

Hög tillväxt i fakturerade intäkter
Omsättningen i kvartalet uppgick till 41,9 mkr, vilket motsvarade en minskning om 5% y/y. Den fakturerade försäljningen uppgick till 44,8 mkr, vilket motsvarar en tillväxt om 11% y/y. Diskrepansen går delvis att förklara med periodiseringen av nya årsabonnemang. För helåret 2024 hade vi räknat med en intäktsminskning om 3%. ARR uppgick till 140,4 mkr, vilket motsvarar en minskning om 3% y/y. inkluderas Strawbees i ARR, som delvis har återkommande intäkter, uppgick ARR till 177,3 mkr, vilket motsvarade en tillväxt om ca 7% y/y. EBITDA i kvartalet uppgick till -8,3 mkr, ett brott mot bolagets nuvarande lönsamhetstrend. Den negativa utvecklingen i EBITDA förklaras med kostnader för lanseringar av Albert Junior i Rumänien samt ökade marknadsföringsinvesteringar. Vi uppskattar att hela ökningen q/q i övriga externa kostnader är förenlig med ökad marknadsföring. Trots den negativa utvecklingen i EBITDA anser vi att rapporten bekräftar vår tes att Albert successivt tar steg mot att nå lönsamhet under 2025. Detta styrks av ytterligare kostnadsåtgärder kopplade till omstruktureringen av Kids MBA, där kostnaderna väntas minska med 13 mkr på årsbasis under 2025e.

Ökad marknadsföring pressar estimat på innevarande år
Vi sänker våra intäktsestimat med i snitt 6,4% för intäktsperioden. Under 2025e-26e beror detta delvis på de strategiska initiativen kopplade till Kids MBA SAS. På innevarande år sänker vi vårt EBITDA-estimat med 4,6 mkr, den främsta orsaken är de ökade investeringarna i marknadsföring. Rensat för dessa fortsätter trenden med sjunkande kostnader. För perioden 2025e-26e lämnar vi våra EBITDA-estimat oförändrade. Vi bedömer således att bolaget fortsätter sin resa mot lönsamhet.

Vår tes kring aktien och drivkrafter är oförändrad
Vi bibehåller vårt motiverade värde om 6-8 kr för Albert. Trots att EBITDA sjönk q/q anser vi att man kommer kunna vända till en positiv EBITDA under 2025e och att resan mot detta kommer vara den starkaste katalysatorn för aktien. Nedgången q/q beror på ökade marknadsföringsinvesteringar, vilket, givet att de görs med goda KPI:er, kommer att kunna leda till en acceleration i tillväxten för B2C-segmentet.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 25-11-2024 kl. 07:34: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/11/24/albertq3.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://www.carnegie.se/cr/penser-access/