2024-07-15 08:00:00

Tillväxttrenden har ändrat riktning men tajmingen på återhämtningen är osäker
Efterfrågan förbättrades jämfört med Q1 och den organiska tillväxten var 0% efter fyra kvartal i rad med hög ensiffrig eller tvåsiffrig negativ organisk tillväxt. Bolaget räknar med en gradvis återhämtning under hösten. Tajmingen för återhämtningen har blivit mer osäker under våren, även om riktningen har vänt. Electronics, i synnerhet laptops och servrar, fortsatte förbättras under Q2. Fashion och Automotive är fortsatt svaga, men det är värt att notera att de inte har försämrats ytterligare – de är fortsatt sekventiellt stabila på en låg nivå.

Marginalen fortsatt stabil
Marginalen kom in på 6,1%, vilket var oförändrat y/y men en förbättring med 60 punkter jämfört med Q1. Marginaltrenden var fortsatt stabil. Under kvartalet beslutade bolaget att genomföra strukturåtgärder i USA genom att bland annat konsolidera Bergen Logistics lageranläggning i Pennsylvania med anläggningen i Atlanta. Detta kommer att ge årliga besparingar på ca. 35-40 mkr med full effekt från 2025. Bolaget väljer även att avveckla en större del av prenumerationsboxverksamheten som under en längre tid haft för låg lönsamhet. Sammantaget räknar vi med att marginalen stärks framöver i takt med att den negativa påverkan från organisk tillväxt är borta samtidigt som besparingarna börjar ha effekt.

Kassaflödena är fortsatt starka
Vi dekonsoliderar prenumerationsboxverksamheten och sänker 2024e-2025e EBITA med 3-4%. Nettoskulden är fortsatt hög då de senaste förvärven är skuldfinansierade. Justerat för leasing och pro forma för gjorda förvärv var ND/EBITDA 3,5x i slutet av Q2’24. Det är detta mått som används i kreditavtalen och villkoren uppfylls med god marginal. Kassaflödena är fortsatt goda. Vi estimerar fritt kassaflöde per aktie till 36 kr/aktie för 2024e (45 kr/aktie 2023) och räknar med att bolaget kommer kunna sänka skuldsättningen rejält kommande år. Givet de goda kassaflödena har de kunnat finansiera alla förvärv de senaste åren utan att späda ut aktieägarna, vilket vi anser skapar stora värden över tid.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 15-07-2024 kl. 07:32: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/07/15/elan_q2_2024.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://www.carnegie.se/cr/penser-access/