2021-07-19 11:00:00

12% tillväxt i Q2'21, med bidrag både från butik och online
Bokusgruppen inledde tillvaron som noterat bolag med att leverera en tillväxt på 12% i Q2'21 y/y. Samtidigt förbättrades även underliggande EBITA, i det säsongsmässigt svaga andra kvartalet, till -17,3 mkr från -35,8 mkr i Q2'20. Tillväxten var försäljningsmässigt jämnt fördelad med +13% i butik och +11% i onlinekanaler.
Positiva utsikter
Ett underliggande resultat vilket visar på betydande förbättringar på årsbasis, ett övrigt sortiment som successivt adderas till Akademibokhandeln Online, samt tecken på att kunderna kommer tillbaka till Akademibokhandeln Butik i takt med att restriktionerna lättar är alla tecken som pekar åt rätt håll. Bolagsledningen gav även ett konfident intryck vid kvartalspresentationen.
Höjda prognoser efter rapporten
Vi justerar upp våra prognoser något efter rapporten, som indikerar en snabbare återhämtning än vad vi har väntat oss tidigare. Vi räknar nu med att försäljningen i butik är oförändrad i år (tidigare -15%), samt att onlinekanaler växer 15% (tidigare 22%). Motiverat värde, som baseras på en kassaflödesvärdering, höjs till 60-61 kr per aktie (55-57).

Läs den fullständiga analysen, publicerad 19-07-2021 kl. 09:00: https://docs.penser.se/a/2083/BOKUS210719.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/