2021-03-04 10:30:00

Omsättningen för fjärde kvartalet uppgick till 32,3 mkr (45,8 mkr). Den kvarvarande verksamheten är fortsatt drabbad av Covid-19 samtidigt som verksamheten i hög utsträckning är projektrelaterad vilket gör att intäkterna kan vara volatila mellan kvartalen. Intäkterna underskred våra estimat och förklaras av att vi räknat på större intäktsgenerering från den kvarvarande verksamheten i Safety & Engineering.

Concejo har meddelat att man riktar om verksamheten till att huvudsakligen vara ett investmentbolag. Strategin omfattar hel- och delägda bolag och verksamheter med god tillväxtpotential. Bolaget föreslår även en utdelning om 15 kr per aktie, vilket tillsammans med föregående års utdelning om 17 kr motsvarar 25 % av realisationsvinsten vid försäljningen av Marine & Safety. Vi justerar ned intäkterna för 2021e. Vi bedömer att SBF Management kommer att börja generera intäkter under året men att pandemin kommer fortsätta försena projekt inom kvarvarande verksamhet. Vi justerar ned intäkterna för 2021e till 314 mkr (377 mkr). Vi justerar motiverat värde till 83-85 kr (85-87 kr) och ser låg risk.

Läs den fullständiga analysen: Ett investmentbolag bildas (penser.se)
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på www.penser.se