2023-05-03 11:00:00

Odramatiska siffror
Rapporten för det första kvartalet visade på fortsatt låg försäljning som uppgick till 0,4 mkr (0,3), i linje med våra förväntningar. Mer positiv var utvecklingen för kostnaderna, där rörelsekostnaderna minskade till 12,2 mkr (15,0), lägre än vår förväntan som var i nivå med fjolåret. En anledning till detta är att satsningar inom affärsområdet drug development verkar ha nedprioriterats. De lägre kostnaderna slog igenom på resultatet och EBITDA förbättrades till -7,5 (-12,7). Bolagets finansiella ställning är stabil och per den sista mars uppgick likvida medel till 56,1 mkr.

Produktionsfrustration
Den låga försäljningen i kvartalet beror delvis på fortsatta utmaningarna att nå upp till önskvärd kvalitet för slutprodukten NLAB Saga (preparativ kromatografi). Tills bolaget är nöjda med produktionsresultatet sker inga leveranser till kunderna. Bolaget arbetar vidare med att finjusteringar produktionsprocessen. Någon tidsplan om när den kan komma att slutföras anges inte, men att bolaget håller kvar sitt finansiella mål för 2024 ger i alla fall en indikation om att det inte ska behöva handla om större fördröjningar.

Fördröjningar bakom lägre prognos
Vi justerar ned våra förväntningar för nettoomsättningen efter uppdateringen av läget. Dock räknar vi fortsatt med att en lösning kommer att nås under de närmaste månaderna, vilket i sin tur ska driva en stark försäljningsutveckling från slutet av året. Våra uppdaterade prognoser slår igenom på värderingen som även den justeras ned. Den främsta triggern för aktien är annonsering av stora volymavtal. Det skulle snabbt kunna leda till en förändrad syn på bolaget. Den främsta risken är ytterligare förseningar som i sin tur kan leda till ökat kapitalbehov.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 03-05-2023 kl. 08:22: https://docs.penser.se/a/3690/NanoQ12023.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/