2023-02-09 14:00:00

God sekventiell utveckling under Q2
Quickbit redovisade omsättning för andra kvartalet om EUR 82 m (88 m) motsvarande en tillväxt om 7,4% y/y och 20% q/q. Average daily volume, ADV, var 0,9 (1,0). Den sekventiella ökningen av omsättningen relaterar till högre aktivitet hos bolagets merchants. Omsättningen kommer efter att bolaget i samband med Q1-rapporten sett ökad aktivitet mot slutet av kvartalet och såg förväntningar på en god utveckling under Q2.

Stark bruttomarginal i Q2
Bruttomarginalen uppgick till 4,2% (3,9%), vilket var oförändrat q/q. Bruttomarginalen fortsätter därmed att reflektera bolagets arbete med kostnadskontroll. Rörelseresultatet uppgick till EUR -1,1 m (EUR -0,6 m), drivet primärt av den lägre nettoomsättningen. Totala rörelsekostnader var oförändrade y/y. Quickbit gör en nedskrivning i kvartalet om EUR 1,2 m i Q2 som relaterar till gamla fordringar.

Produktlanseringar i fokus
I slutet av Q2’22/23 lanserades Quickbit Checkout, efter att produkten färdigställts baserat på plattformarna som Quickbit förvärvade under 2022. Utöver detta har bolaget planerat sin lansering av Quickbit Pay, bolagets andra produkt inom Merchant-segmentet. Efter rapporten gör vi endast mindre justeringar av våra estimat och bibehåller vårt motiverade värde om 2,9 – 3,1 kr per aktie.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 09-02-2023 kl. 13:07: https://docs.penser.se/a/3472/QBIT20230209.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/