Fredag 14 Mars | 20:30:46 Europe / Stockholm

Prenumeration

2023-06-15 11:00:00

Q1 understryker styrkor i egen online
Vi har fördjupat oss i Björn Borgs onlineförsäljning, efter att Björn Borg under Q1 redovisade mycket stark tillväxt i den egna onlineförsäljningen om 33%. Vår sammanställning understryker ett antal styrkor i Björn Borgs egen onlineförsäljning. Den första är att Björn Borg har redovisat en konkurrenskraftig CAGR i den egna onlineförsäljningen om 23% för 2018–2022. Björn Borg redovisade samtidigt en rörelsemarginal i den egna onlineförsäljningen om 16% för 2022 och 20% för 2021. Kombinationen av hög tillväxt och god lönsamhet placerar Björn Borgs onlineförsäljning i en attraktiv position i relation till andra onlinebaserade företag under samma period.

Kanalmixen viktig för marginalexpansion
Kombinationen av försäljningskanaler är central för koncernens EBIT-marginal, både online- relativt butiksförsäljning och egen online relativt e-tailers såsom Zalando. Med en EBIT-marginal om 16% i den egna onlineförsäljningen är kanalen viktig för koncernens lönsamhet, och fortsatta framgångar inom kanalen är därmed en viktig aspekt för marginalexpansion. Vi bedömer samtidigt att försäljningen i den egna onlinehandeln utgörs av en relativt sett större andel sportkläder. Starka marginaler i onlinekanalen och tillväxt inom segmentet sportkläder är därmed en särskilt attraktiv kombination.

Stark utveckling motiverar högre multipel
Vi anser att bolagets kontinuerliga leverans inom segmentet egen online föranleder en högre multipel än tidigare. Vi höjer vår multipel till 17x för NTM (16x) för den egna onlinehandeln. Vi gör inga justeringar av estimat eller värdering av övrig försäljning. Vi ser ett nytt motiverat värde om 59–61 kr (55–57 kr).

Läs den fullständiga analysen, publicerad 15-06-2023 kl. 08:31: https://docs.penser.se/research/2243-A/borg20230615.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/