Söndag 24 November | 13:23:18 Europe / Stockholm

Prenumeration

2022-05-17 11:00:00

Fördubbling av försäljningen
Försäljningen uppgick till 50 mkr vilket var en fördubbling y/y (26), främst drivet av förvärv av bl.a. Every Padel, samt en organisk tillväxt på 12%. EBITDA ökade till 5,6 mkr (1,6) vilket också till stor del drevs av förvärv av padelverksamhet, som dock har stora avskrivningar vilket gav en EBIT på -5,6 mkr (0,5). Försäljningen var lägre än våra estimat på 69 mkr då vi överskattat omsättningen i Every Padel som hade utmaningar i en enskild hall.

Every Media starkt
Inom padelverksamheten arbetar ESMG med att optimera för att få upp lönsamheten i en marknad som konsolideras. Every Media levererade bra och ökade 26%, med en stark utveckling av betalande prenumeranter och ökade annonsintäkter, bl.a. drivet av ökad aktivitet på hemsidor och bra konvertering av marknadsföringssatsningar. ESMG är i en tillväxtfas, både inom nya segment och internationellt.

Justerar estimat och mulitplar
Vi har justerat våra antaganden för Every Padel något efter utvecklingen i kvartalet. Vi har även justerat ner multiplarna i vår SOTP-värdering något, för att återspegla den multipelkontraktion som skett hos peers. Detta gör att vi landar på ett motiverat värde på 48-51 kr (55-57) vilket ger en uppsida om ca 150% från dagens nivåer.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 17-05-2022 kl. 08:35: https://docs.penser.se/a/2807/ESMGQ122.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/