2021-09-21 11:00:00

Vinsttillväxten återspeglas inte i aktiekursen
Trots att ökade produktionsvolymer och signifikant högre oljepriser (sedan botten under pandemin) kommer leda till accelerande vinst - vi ser 30% vinststillväxt per år kommande år - har kursen i stort sett stått stilla. Vi tror att en anledning är att aktien har hamnat i skymundan då kolväterelaterade bolag inte har varit i fokus men att kursen kommer komma ikapp vinsten.
Försening i återhämtningen av produktionsvolymerna...
Efter produktionsstörningar i Q2 hade bolaget räknat med att kunna ersätta ”förlorad” volym från den fjärde brunnen i Tie i Brasilien och från Illinois i USA. Borrningen i Brasilien kommer nu inte bli klar förrän i oktober och bolaget meddelade därför förra veckan att det finns risk för att de kommer ligga strax under produktionsguidance för helåret 2021 (4000-5000 fat/dag).
...men ingen förändring av den långsiktiga bilden
Den genomsnittliga dagsproduktionen är 3350 fat per dag YTD (3380 2020) medan takten låg på 4150 fat per dag 14/9. Exit-raten är estimerad till 5000-5500 fat per dag 2021. Då vi ser förseningen som tillfällig och då vi ser oförändrad produktionsprofil 2022 och framåt är vi inte oroade. Vi sänker estimaten för 2021 med 16% och vårt motiverade värde något för att reflektera förändringarna.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 21-09-2021 kl. 10:05: https://docs.penser.se/a/2227/MAHA210921.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/