Söndag 20 April | 16:55:06 Europe / Stockholm

Prenumeration

2023-11-08 11:00:00

Hög sannolikhet för att de runt femtio pågående dialogerna driver momentum när vi går in i 2024…
Penetrationen av biometriska betalkort fortsätter ta tid, men vi bedömer att marknaden är nära en brytpunkt. De 20-tal partnerskap som Zwipe har, har mynnat ut i ett 50-tal förhandlingar med potentiella användare. I Europa är intresset från neobanker och fintechs fortsatt högt och en större nordisk bank har tagit nästa steg i sin pilot och har adderat Zwipes mobila certifieringsapplikation till sin internetbank. Vi räknar med att se en acceleration av intäkterna inom Pay under kommande kvartal.

…och efterfrågan för Access är fortsatt hög
Intresset för biometriska accesskort är fortsatt högt och det har dessutom visat sig att de hjälper bolag att bli kompatibla med EU:s NIS2-direktiv. Bland de som testar lösningen återfinns en av de tre största molnleverantörerna i världen, Berkshire Hathaway Energy Group och Prosegur i Brasilien. De tester och dialoger som pågår visar reell efterfrågan för Zwipes lösning och vi räknar även här med att se en acceleration av försäljningen kommande kvartal.
 
Kostnadsbesparingarna kommer förbättra kassaflödet
Under Q3 var kassaflödet NOK -9m per månad. I takt med att besparingarna får full effekt under Q4 bedömer vi att det negativa kassaflödet kommer minska till NOK 5-6m per månad. Kassan var NOK 48m i slutet av Q3. Hur länge denna räcker kommer bero på hur snabbt de dialoger och tester som pågår kan konverteras till ordrar och försäljning. Vi håller våra estimat för 2024-25 i stort oförändrade, vilket gör att även vårt motiverade värde är oförändrat.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 08-11-2023 kl. 08:33: https://docs.penser.se/research/4899-B/zwipe_q3_23.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/