Prenumeration
Tuffare omvärld tynger annonsmarknaden
Totala intäkter för Q2 var 33 mkr, vilket var 8% lägre y/y. Q2 har varit tufft för många företag med exponering mot konsument- och annonsmarknaden och annonsintäkt per visning på Youtube har kommit ner. Samtidigt växer antal kunder och visningar vilket kompenserar. Influencer marketing står sig bra mot traditionell annonsmarknad. EBITDA var -2 mkr, vilket rimmar med att bolaget sagt att de ska ligga nära 0.
Fortsatt tillväxt framöver
Tillväxtstrategin att rekrytera via sign-on-bonusar och förvärv av Youtube-kanaler löper på och bäddar för fortsatt tillväxt. Insålda kampanjer för Agency överstiger redan förra årets nivå för helåret. Ett nytt samarbete annonseras via ett joint venture med Atlantic Swiss som är ett ledande family office för några av de största stjärnorna inom bl.a. musik och film. På så vis får Tourn in superkändisar på sin plattform.
Justerar ner estimat
Vi gör vissa nedjusteringar av prognoserna för att spegla det osäkra läget på annonsmarknaden. Våra estimat är konservativa och ligger betydligt under Tourns egna långsiktiga mål för försäljning. Vi sänker vårt motiverade värde till 55-61 kr (64-70) i vår SOTP-värdering för prognosåret 2025 vilket dock ger en stor uppsida på ca 180%.
Läs den fullständiga analysen, publicerad 19-08-2022 kl. 08:49: https://docs.penser.se/a/2986/TOURNQ22022.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/