2022-08-30 11:00:00

Fortsatt hög tillväxt
Omsättningen under Q2’22 uppgick till EUR 3,1m (EUR 1,9m), vilket motsvarar en total tillväxt om 57% y/y och proforma tillväxt på 31%. På segmentnivå bidrog Lifecare Technology, som står för 75% av intäkterna, med 27% tillväxt mot 25% tillväxt under H1’22. Virtual Wellness som står för resterande intäkter, växte med 44% under Q1’22 mot 49% H1’22. Churnen uppgick till 1,3% (1,8%) under det andra kvartalet.

Uppvisar fortsatt god lönsamhet
Periodens justerade EBITDA landade på EUR 0,9m (EUR 0,7m) vilket motsvarar en marginal om 30% (34%). Den lägre marginalen var väntad, då bolaget tidigare kommunicerat att förvärvade bolag har lägre marginaler än övriga gruppen. Förvärven har även kostat i form av integrationskostnader. Med färre förväntade förvärv i närtid förflyttas fokus till lönsamhet och organisk tillväxt.

Förändrade prognoser och nytt avkastningskrav
Bolagets ökade investeringar samt kostnadsinflation leder till att vi ökar kostnaderna samt sänker tillväxttakten marginellt i närtid. Vi sänker vårt motiverade värde till 60 - 65 kr per aktie (75 - 77kr). Sänkningen beror även på ett ökat avkastningskrav som följer analysavdelningens nya ramverk för avkastningskrav, som har som syfte att bättre reflektera risken med att investera i mindre bolag.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 30-08-2022 kl. 08:50: https://docs.penser.se/a/3027/Physitrack_Q2.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/