2023-03-15 11:00:00

Starkt tredje kvartal
Systemair redovisar fortsatt stark tillväxt i Q3’22/23. Totalt uppgick omsättningen till 3 043 mkr (2 278 mkr) motsvarande en tillväxt y/y om 34%, varav organisk tillväxt var 22%. Västeuropa redovisar mycket stark tillväxt som växte 55% varav 32% organiskt. Norden växte 18% varav 14% organiskt och Nordamerika växte 16% organiskt. Tillväxten i Europa var driven av god tillväxt på alla viktigare marknader. Bolaget hade sedan tidigare offentliggjort att tillväxten var 31% under kvartalets första månader, och avslutade även Q3 starkt. Systemair kommunicerar att man har har god orderingång och hög orderstock.

Stark lönsamhet
Systemair redovisar stark lönsamhet under kvartalet. Bruttomarginalen förstärktes till 34,2% (33,3%) vilket bland annat möjliggjordes av högt kapacitetsutnyttjande i produktionsled. Det ökade kapacitetsutnyttjandet drevs i sin tur av något förbättrad tillgång på komponenter i Europa och Nordamerika. Den goda bruttomarginalen bidrog till att driva en stark rörelsemarginal som i Q3 uppgick till 9% (6%).

Höjer motiverat värde
Efter rapporten justerar vi våra prognoser för omsättningen för 2023/24 samt 2024/25 med ca 3,5%. Vi justerar EBITDA med 1% respektive 3% för samma period. Vi höjer vårt motiverade värde till 93–95 kr (83-85 kr).

Läs den fullständiga analysen, publicerad 15-03-2023 kl. 08:45: https://docs.penser.se/a/3578/SYSR20230315.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/