2022-05-13 13:00:00

Fortsatt motvind...
Omsättningen i Q1'21 uppgick till EUR 7,8m vs vårt estimat om 9,8m. Siffran motsvarar en minskning med 42%. EBIT uppgick till EUR 0,4m vs vårt estimat om EUR 1,6m. Avvikelsen förklaras med en lägre bruttomarginal, 28% vs vårt estimat om 36%. Avvikelsen går att förklara med högre kostnader för betallösningar och en låg Hold (intäkter/deponier 50,8% vs 52-55% i snitt). De operativa nyckeltalen har dock stärks q/q.

...men trading update en ljuspunkt...
Baserat på omsättningen i Q1 och tradning update sänker vi våra försäljningsestimat med i snitt 10% 2022-2024. Antal aktiva kunder uppgick till 68 245 i Q1 vilket motsvarar en tillväxt om 15% q/q. Skulle denna trend fortsätta ser vi en uppsida i estimaten. Siffran är dock långt ifrån toppnivåerna om ca 85 000 från Q1'21. Baserat på den svaga bruttomarginalen sänker vi EBIT estimaten med i snitt 26% 2022-2024.

...vi är dock fortsatt avvaktande till aktien
Vi sänker vårt motiverade värde på aktien till 5,8-6,0 kr. Anledningen är att bolaget har fortsatta problem med lönsamheten. Vi noterar de positiva trenderna i kundinflöden under kvartalet och inledningen på Q2 men, det räcker inte som bevis att bolagets tuffa period är över.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 13-05-2022 kl. 11:14: https://docs.penser.se/a/2796/Angler20220513.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/