Fredag 14 Mars | 19:29:40 Europe / Stockholm

Prenumeration

2022-09-15 12:00:00

Minskad försäljning inom Health & Wellness
Den rapporterade nettoomsättningen för det andra kvartalet var EUR 23,9m (26,6m) vilket motsvarar en tillväxt om -10% y/y. Den minskade omsättningen är hänförlig till minskad försäljning i segmentet Health & Wellness (H&W), försäljning av COVID-19 tester, munskydd och dylikt. Själva kärnverksamheten med tillbehör och audio är upp både y/y och q/q, drivet av tillbehör under kategorin egna varumärken.

Pressade bruttomarginaler
Bruttomarginalen landade på 17,7% under Q2’22 (19,0%), det är lägre än förra året, men på samma nivå som under Q1. Det är fortsatta problem i leverantörsled och högre fraktkostnader som tynger bruttomarginalen. Kategorin egna varumärken visade en lägre bruttomarginal än tidigare, trots ökade volymer. Detta var drivet av en affär med Halebop som innebar höga volymer men låga marginaler. Distribution ökade sin marginal tack vare ökade serviceavgifter.
 
Estimatförändringar
Vi ser fortsatt fin tillväxt i kärnverksamheten, tillbehör och audio, men räknar med att försäljningen inom Health & Wellness kommer att avta för att försvinna helt under H1 2023. Tack vare ökat lönsamhetsfokus räknar vi med att STRAX åter når historiska bruttomarginalnivåer 2025. Vi sänker vårt motiverade värde till 2,1 - 2,3 kr (3,3 - 3,4).

Läs den fullständiga analysen, publicerad 15-09-2022 kl. 10:29: https://docs.penser.se/a/3061/STRAX_Fortsatta_globala_st_rningar.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/