2021-03-02 15:45:00

Totala intäkter ökade med 31% y/y till 46,6 mkr, något över vårt estimat om 44,7 mkr. EPRA-NAV per aktie uppgick till 18,63 kr, en ökning med 10% y/y. Ökningen är främst driven av nytecknade hyreskontrakt och viss justering av direktavkastning. Bolaget har under Q1 förvärvat en fastighet i Malmö för 90 mkr. Initialt bidrar fastigheten med ca 4,7 mkr i hyresvärde men befinner sig i slutet av en detaljplansprocess som möjliggör 100 lägenheter.

Med anledning av den nyligen annonserade transaktionen höjer vi hyresintäkterna med 6% 2021e och 7% 2022e. En förbättring av driftnettot samt sjunkande finansieringskostnader gör att vi höjer FFO med 10% och 15% för de kommande åren. Vi justerar även upp EPRA-NAV med 3% och 7% de kommande två åren.

Med anledning av transaktionen och det stärkta yieldgapet höjer vi vårt motiverade till 20,5-21,5kr. Bolaget värderas då med en liten rabatt till Trianon, ett annat Malmöbaserat fastighetsbolag med fokus på bostäder. Vi bedömer att det på 12-36 månaders sikt finns en ytterligare uppsida om 5-10 kr per aktie givet bolagets projektportfölj.

Läs den fullständiga analysen: Förvärv och NAV-expansion (penser.se)
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på www.penser.se