2022-09-14 11:00:00

Stabila finanser
Bolaget hade ingen nettoomsättning under Q2'22. Lansering av Apealea har påbörjats i Europa, där Tyskland är första landet ut. Inceptua, som står för lanseringen, har även inlett diskussioner med National Health Service om kostnadsersättning i Storbritannien. Rörelsekostnaderna minskade något till 35,8 mkr (39,3), men var högre än i Q1'22. Det finansiella läget är under kontroll med en kassa per den sista juni om 188,8 mkr.

Stora förändringar i ledningen
Sedan förra rapporten har både vd och CFO lämnat bolaget. Christer Nordstedt har utsetts till tillförordnad vd och Robert Maiorana som tf CFO. Vi kan även konstatera att det skett väsentliga förändringar i styrelsen. Även hos bolagets partner Elevar Therapeutics har det skett stora ledningsförändringar i år. Allt detta kombinerat med en svag börs kan förklara den svaga kursutvecklingen i år.

Uppdaterad värdering
Vi har gjort omfattande förändringar i vår SOPT-modell för Vivesto. För Apealea har vi dragit ned förväntningarna, då vi känner en tilltagande osäkerhet om den fortsatt kliniska utvecklingen i USA. På plussidan har vi lagt med Cantrixil, som kan ha en betydande potential inom äggstockscancer. Efter förändringarna och höjd WACC får vi ett motiverat värde på 1,00-1,10 kr.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 14-09-2022 kl. 09:06: https://docs.penser.se/a/3060/Vive2Q2022.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/