2022-11-22 11:00:00

Omsättningen oförändrad
Omsättningen blev 32 mkr, vilket är samma nivå som Q3 2021. NAGATO fortsätter att öka antalet användare och visningar, men annonsintäkterna per visning går ner när konsumtion och marknadsföringsbudgetar kommer ner. Totalt minskade omsättningen i NAGATO med 17% y/y. Tourn Agency levererade en stabil tillväxt på 7% y/y. Årets fjärde kvartal, med såväl Black Friday som julhandel, brukar vara starkt för kampanjer och annonsmarknaden och ser ut att bli så även i år.

Mer fokus på lönsamhet
I enlighet med vad bolaget kommunicerat levererar man ett positivt resultat på EBITDA-nivå, vilket marknaden efterfrågat. I rådande marknadsklimat prioriterar man lönsamhet framför att investera aggressivt i tillväxt. Rekryteringar via sign-on-bonusar och köp av YouTube-kanaler görs nu i lugnare takt och till en högre bruttomarginal. Vi uppfattar att det är ett viktigt styrkebesked att Tourn kan visa upp förmågan att själva styra över tillväxt kontra lönsamhet. Kassapositionen är fortsatt stark på 36 mkr, vilket ger en god finansiell flexibilitet.

Motiverat värde kommer ner
Vi har gjort ändringar i våra antaganden för rekrytering via sign-on-bonusar för att återspegla en mindre aggressiv investering i tillväxt. Även mindre ändringar i antaganden får stor effekt på prognoserna eftersom det ligger en hävstångseffekt i affärsmodellen. Tourn kan välja i vilken takt man vill investera och när man ska fokusera på tillväxt respektive lönsamhet och vi kalibrerar löpande våra antagande i samband med ny information. Vi har även valt att vara mer konservativa i vår SOTP-värdering och använder lägre multiplar baserat på osäkerheten på aktiemarknaden. Dessutom höjer vi WACC från 11% till 14% och sammantaget ger detta ett nytt motiverat värde på 28-32 kr (55-61).

Läs den fullständiga analysen, publicerad 22-11-2022 kl. 08:50: https://docs.penser.se/a/3323/Tourn_Q3_2022.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/