2024-06-18 09:25:00

Vad är nytt?
Guard meddelade under måndagen att de genomfört en riktad emission om cirka 60 miljoner kronor. Teckningskursen i emissionen uppgick till 30,08 kronor per aktie, motsvarande en rabatt om cirka 6,4% jämfört med 14 dagars VWAP. Deltagare i emissionen var de existerande ägarna Jan Ståhlberg, Stiftelsen Industrifonden, Swedbank Robur Fonder och Strand Kapitalförvaltning. Dessutom avser Guard att genomföra en icke-garanterad företrädesemission om 80 miljoner kronor under det tredje kvartalet i syfte att kompensera aktieägare som inte haft möjlighet att delta i den riktade emissionen. Teckningskursen i företrädesemissionen kommer att uppgå till 30,08 kronor, samma kurs som i den riktade emissionen. Det primära syftet med emissionerna är att finansiera den kommande fas IIb-studien POINTER, i vilken RMC-035 kommer att studeras i patienter som genomgår öppen hjärtkirurgi.

Vad innebär detta?
Bolaget hade vid slutet av mars en kassaposition om drygt 65 miljoner kronor. Vår bedömning är att den riktade emissionen i kombination med en fulltecknad företrädesemission kommer att vara tillräckligt för att finansiera fas IIb-studien och driva bolaget till ett potentiellt partneravtal under 2026. Vi modellerar sedan tidigare ett partneravtal för RMC-035 om totalt 600 miljoner dollar, där 45 miljoner dollar utgörs av en förskottsbetalning.

Vad gör vi?
Att Guard skulle ta in ytterligare kapital var väntat och vi anser att kapitalanskaffningen gjorts på goda villkor. Vi adderar den estimerade nettolikviden samt antalet nya aktier från den riktade emissionen till vår värdering. Vi väljer dessutom att anta att den kommande företrädesemissionen blir fulltecknad och att bolaget tillförs en bruttolikvid om 80 mkr. Totalt räknar vi då med att bolaget får in 134 mkr netto. Med en stabilare finansiell position sänker vi vårt avkastningskrav till 19% (20%). Vårt nya motiverade värde uppgår till 55-65 kronor per aktie (60-70). I väntan på substantiella triggers bedömer vi att aktien kan komma att handlas avvaktande på kort sikt, men vi ser en god potential till kursuppgång i takt med att utläsningen från fas IIb-studien närmar sig (est. H2 2025).

Läs den fullständiga analysen, publicerad 18-06-2024 kl. 08:32: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/06/18/guard20240618.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://www.carnegie.se/cr/penser-access/