2024-07-16 07:55:00

Q2 – rekordhög bruttomarginal trots svaga volymer
Nettoomsättningen sjönk med 15% y/y till 263 mkr (311). Avyttringen av FAS Converting påverkade negativt med 10% och valuta hade en positiv effekt om 1%. Organiskt sjönk omsättningen med 6% y/y. Bruttomarginalen nådde en ny rekordnivå om 36,6% (35,7), vilket förklaras av effektiviseringar inom försörjningskedjan, högt utnyttjande av produktionskapaciteten och en högre andel strategisk uthyrning. En hög bruttomarginal ger en fin operationell hävstång när volymerna stiger. Vår bedömning är att det första halvåret 2024 markerade den cykliska botten för HAKIs verksamhet och våra prognoser bygger på en successiv återhämtning under det andra halvåret med ett ökat momentum under 2025. Justerad EBITA var 18 mkr (30), vilket motsvarar en EBITA-marginal om 7,6% (10,6). HAKIs mål är en EBITA-marginal om minst 10% och vi räknar med att bolaget når målet inom 18 månader på rullande tolvmånaders basis.

Stora investeringar i framtida organisk tillväxt
Vi lyfter fram att HAKI investerade 63 mkr, netto, i material för strategisk uthyrning i Q2 och 88 mkr ackumulerat sedan årsskiftet. Detta förklarar ett högt kapacitetsutnyttjande i produktionsanläggningarna och bidrog till en stark bruttomarginal. Investeringar i strategisk uthyrning leder till återkommande omsättning och högre marginaler, men den betydande positiva intäkts- och resultateffekten kommer först när kunderna väljer att köpa utrustningen. Dessa utköp sker successivt men det går inte att förutbestämma exakt när. Vi anser att de stora investeringarna som gjorts är positiva och de ger oss en ökad konfidens i en cyklisk återhämtning samt i våra prognoser för omsättning och lönsamhet de kommande åren.

Väl positionerad för långsiktigt god tillväxt och lönsamhet
HAKIs ”equity story” innehåller alla essentiella ingredienser för att skapa aktieägarvärde; 1) en stark marknadsposition karaktäriserad av befolkningstillväxt, urbanisering och ökad lagstiftning kring arbetssäkerhet, 2) en bevisat skicklig ledningsgrupp med en framgångsrik tillväxtstrategi, samt; 3) långsiktiga och starka huvudägare. Värderingen är relativt låg och erbjuder en attraktiv ”risk-reward”, enligt vår bedömning. Vi har sänkt vår omsättnings- och EPS prognos för 24-25e med 4-8% respektive 10-35%, vilket i huvudsak är en effekt av att vi tagit en konservativ vy till stora utköp av strategiskt uthyrningsmaterial under andra halvåret 2024. Detta påverkar dock inte vår syn på en cyklisk återhämtning och en stark organisk tillväxt och lönsamhetsförbättring under 2025-26e.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 16-07-2024 kl. 07:32: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/07/16/haki_240716.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://www.carnegie.se/cr/penser-access/