2024-07-15 08:00:00

Mindre förluster i kvartalet, men även lägre intäkter
Nettoomsättningen under Q2(24) minskade med 90% y/y och uppgick till 249 tkr (3 mkr), vilket utgjordes av ersättningar inom två projekt. Övriga rörelseintäkter var också lägre sett till föregående år och uppgick till 449 tkr (3 mkr). Ett större projektbidrag från Bill & Melinda Gates Foundation bokfördes under Q2(23), som således gav ett svårare jämförelsetal att slå. På den positiva sidan har de totala rörelsekostnaderna minskat med 34% och uppgick till -13 mkr (-19). Resultatet uppgick till -10 mkr (-12), en minskning av förlust med 27%. Likvida medel i slutet av perioden uppgick till 24 mkr (28).

Konstruktiva förhandlingar inom utlicensieringsprocessen för ICOpre pågår
Bolaget uppdaterade om läget i utlicensieringsprocessen för ICOpre – processen befinner sig i ett mycket intensivt skede och konstruktiva förhandlingar pågår. Enligt bolaget har dessa dock tagit något längre tid än vad de tidigare uppskattat; nu förväntar sig bolaget att ett avtal är på plats under Q3(24). Ambitionen är att inhalatorn ska bli den första generiska utmanaren till Ellipta i både EU och USA och den första lanseringsmöjligheten förväntas utgöras av en generisk version av det storsäljande astmaläkemedlet Relvar i EU under 2027. I våra prognoser räknar vi med ett licensavtal under 2024 och antar att produkten kan lanseras tidigast 2027 där den totala adresserbara marknaden för den generiska versionen av Relvar/Breo i Europa i våra modeller uppgår till över USD 450m. Här ser vi flera möjligheter och potential framöver – om bolaget finner en partner och validerar ICOpre öppnar det dörrar för att utmana andra storsäljare i Ellipta-portföljen.

Inga större estimatjusteringar
Vi genomför endast mindre justeringar när det gäller försäljnings- och kostnadsestimat efter rapporten. Vi ser fortsatt hög potential i och med bolagets pågående projekt och framför allt ett potentiellt ICOpre-avtal, samtidigt som vi ser en väsentlig risk i tidsfördröjningar när det gäller avtalsförhandlingar. Bolaget har en förhållandevis kompakt organisation och flera pågående samarbetsprojekt. Enligt vår uppfattning kan Iconovo parera eventuella risker med tidsfördröjningar gällande ICOpre med kassaflöde från andra projekt samt utökad kostnadskontroll, men vår uppfattning kan komma att ändras beroende på hur utvecklingen ser ut under de kommande kvartalen. Vår DCF-värdering indikerar fortsatt ett värde om 16 kr per aktie, och vi upprepar vårt motiverade värde om 16-20 kr per aktie.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 15-07-2024 kl. 07:32: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/07/15/ico20240715.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://www.carnegie.se/cr/penser-access/