2024-05-20 08:07:00

Ett steg i rätt riktning
Året har inletts i en mer positiv anda än det förra avslutades i. Nettoomsättningen i Q1(24) var visserligen fortsatt blygsam men den utvecklades i rätt riktning och steg till 2,4 mkr (1,5), en tillväxt på 61% Y/Y. Intervacc har kommit längst på den svenska marknaden och antalet sålda doser visade en tillväxt på 30% Y/Y. Flera aktiviteter har genomförts och planeras i syfte att öka kännedomen om Strangvac. Även om efterfrågan ännu är på låga nivåer uppfattar vi en gryende optimism från ledningen som ser ett tilltagande intresse för vaccinet. På kostnadssidan var det inga stora överraskningar; dessa var ned något Q/Q men ökade med 1,1 mkr Y/Y. Kassaflödet uppgick till -16,5 mkr (-10,8 mkr) och likvida medel var 71,9 mkr vid slutet av kvartalet. I rapporten upprepas budskapet från förra rapporten att det pågår arbete för att stärka finanserna.

Processen i USA vaknar till liv
Med glädje noterar vi att det har börjat hända saker i den amerikanska ansökningsprocessen och nyligen träffade bolaget ansvariga på Center for Veterinary Biologics (del av USDA). Efter mötet står det klart att i ett nästa steg i processen avser myndigheten att genomföra egna kontrolltester på Strangvac. Det kan bidra till att ansökningsprocessen drar ut på tiden, men viktigare är att den nu är igång. Vi kalibrerar våra antaganden kring tidsramarna om ett potentiellt godkännande i USA, vilket innebär en mer försiktig syn på tidpunkten för en marknadsintroduktion, som vi flyttar till 2027 (tidigare 2026).

Upprepar vår värderingssyn
Rapporten levde upp till våra förväntningar och ger oss en viss konfidenshöjning kring våra estimat i det korta perspektivet. I absoluta tal gör vi därför endast mindre justeringar av våra prognoser för i år och nästa. Nedjusterade förväntningar på 2026 är kopplade till vår förändrade syn på tidsramarna i USA. Vår långsiktiga syn på potentialen för Strangvac är dock intakt, varför effekten på värderingen blir begränsad. Det är anledning till att vårt värderingsintervall hålls oförändrat. Viktigast för aktien i närtid är nyheter som kan bidra till att ingjuta förtroende kring lanseringen och upptaget av Strangvac, medan de främsta riskerna på kort sikt kan kopplas till hur väl bolagets lyckas i arbetet med att stärka finanserna.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 20-05-2024 kl. 07:32: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/05/20/iwacc150524.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/