2022-11-21 15:55:00

Försäljningen ännu begränsad
Som förväntat var nettoomsättningen i Q3’22 låg och uppgick till blygsamma 0,4 mkr (2,1). Bolaget höll även igen på kostnadssidan och EBIT förbättrades till -9,6 mkr (-11,7). Den viktigaste finansiella händelsen i kvartalet var nyemissionen som slutfördes och stärker kassan med knappt 77 mkr efter transaktionskostnader. Det ger bolaget en bra finansiell position inför en förväntad stegring i intäkterna från och med nästa år.

Nya ordrar har tickat in
Utöver en pågående utvärdering hos en större insulintillverkare, så har bolaget tagit hem några ytterligare ordrar den senaste tiden inom prep och vi uppfattar att det hos flera tillverkare pågår materialutvärdering. Vi tror dock att processerna tar viss tid, men hoppas få mer klarhet kring dessa under det kommande året. Vi är fortsatt optimistiska att försäljningen kommer öka väsentligt under 2023, men vi har tagit ned vår prognos något i väntan på tydligare besked kring nya avtal.

Oförändrat värde
Bolaget är i ett spännande läge med storskalig produktion på plats och med det ett ökat intresse från kunder inom kromatografi-området. Även om vi blivit något mer försiktiga i våra estimat för närmaste åren, så ser vi framför oss en utveckling där Nanologica går från att vara ett utvecklingsbolag till att etableras som bolag med en tydlig tillväxtprofil. Vi upprepar vårt motiverade värde om 15–16 kr per aktie.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 21-11-2022 kl. 14:11: https://docs.penser.se/a/3317/Nica3Q22.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/