Prenumeration
Tidigare kvartals investeringar i marknadsföring återspeglas i lönsamhet
Omsättningen i kvartalet uppgick till 88,6 mkr vilket motsvarar en justerad tillväxt om 16 % varav av 8 % organiskt. Siffran är ca 10 % lägre än vad som krävs för att nå vårt helårsestimat. Den lägre tillväxttakten än vad vi räknat med beror på att investeringarna i marknadsföring (UA) var betydligt lägre än tidigare kvartal detta år. EBITDA uppgick således till 23,3 mkr vilket motsvarar en marginal om 26 %. På helåret har vi räknat med en EBITDA om 41 mkr vs 32 mkr under det brutna årets första 9 månader. Sammanfattningsvis ett starkt kvartal som visar att man nu nått en volym av spelare som gör att lönsamheten är högre och att skalfördelar börjar synas.
En högintressant spelportfölj
MAG har över åren lyckats bygga en spelportfölj med starka titlar som visat en imponerande livslängd. Quizduel, som fortfarande är ett av bolagens spel med högst försäljning, lanserades redan 2012. Bolaget har ett antal titlar som lanserades innan Quizduel och fortfarande lever. De opereras av ett litet team och genererar ett överskott som kan investeras i marknadsföring av nya titlar. Under senare tid har bolaget inlett stora investeringar i marknadsföring. Detta i kombination med nyligen genomföra lanseringar gör att vi bedömer att bolaget kommer se ett starkt kassaflöde och en lönsamhetsförbättring kommande år.
Marginella justeringar
Givet att UA-investeringarna var lägre än våra estimat i kvartalet så sänker vi vår försäljningsprognos med ca 6 % under 23/24 och 24/25 och höjer vårt EBITDA-estimat på innevarande år med ca 15 %. Givet de marginella estimatförändringarna så bibehåller vi vårt motiverade värde om 24–26 kr.
Läs den fullständiga analysen, publicerad 29-06-2023 kl. 08:33: https://docs.penser.se/research/2500-A/magi_20230627.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/