2022-09-27 11:00:00

Spännande produktportfölj och exponering mot tillväxtmarknader
På Sivers Semiconductors kapitalmarknadsdag den 26/9 2022 uppvisade bolaget en mångfald av styrkor. Produktportföljen är stark, tillväxten i de segment som bolaget verkar inom; Photonics och Wireless, väsentlig, och kundlistan imponerade. Två av bolagets kunder, ALL SPACE och AyarLabs bidrog med presentationer och var tydliga med hur väl Sivers komponenter möjliggör kommersialisering av högteknologiska produkter. En fördel som lyftes fram när det gäller Satellitmarknaden, de delar som drivs av försvarsapplikationer, är Sivers produktion och utveckling som är beläget i NATO-länder.

Ledningen fortsatt optimistisk om framtiden, men få konkreta bevis
Både vi och marknaden förväntar sig en väsentlig ökning av försäljning och därmed en resultatförbättring de närmaste åren. I vår modell drivs denna prognosförbättring av kommande volymorders inom framför allt Photonics. Även om ledningen är fortsatt positiv kring tillväxt samt resultat- och kassaflödesförbättring, framkom inga konkreta tecken på detta. Vi väljer därmed att hålla våra prognoser oförändrade.

Lägre motiverat värde på grund av lägre industrimultiplar och högre avkastningskrav
Sedan vår senaste uppdatering handlas Sivers konkurrenter i framför allt Photonics till en väsentligt lägre multipel, median 2,1x EV/S 2022e jämfört med 3,1x i anslutning till Q2 rapporten. Även Peers inom Wireless handlas till lägre multiplar, median 3,5x på 2022e jämfört med 4,1x i juli 2022. Vi har även förändrat avkastningskravet i linje med analysavdelnings nya ramverk kring värdering. Sammantaget ger detta ett nytt motiverat värde på 9,5-10,5 (11,5-12,5). Vår DCF-beräkning ger ett värde på 7 kr per aktie. Viktigt att notera är att de konkurrenter vi använder i vår multipelvärdering idag är lönsamma, EBIT-marginaler på 20-25% inom Photonics och 30-35% inom Wireless de närmaste åren.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 27-09-2022 kl. 08:39: https://docs.penser.se/a/3069/SIVE_CMD_20220926.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/