2023-09-05 11:00:00

Nischat generikabolag
EQL är ett bolag med tydligt fokus på nischgenerika. Generika är kopior på godkända läkemedel som är tillåtna att säljas när patentet på läkemedlet har löpt ut. Karaktäristiskt för EQL är att bolaget siktar in sig på orginalläkemedel där konkurrensen, trots patentutgång, är mycket begränsad eller helt saknas. När EQL lanserat en produkt adderar de en intäktsström som, tack vare den begränsade konkurrensen, kommer att vara ohotad under mycket lång tid.

Många attraktiva egenskaper
En potentiell investerare i EQL bör attraheras av den goda historik en av att leverera tillväxt, stabila intäktsflöden, samt det positiva kassaflödet. Dessutom finns en spännande option i EQL:s varumärken Melozzan och Memprex, där det förstnämnda kommer att att utvärderas (och potentiellt lanseras) av bolagets partner Adalvo i upp till 89 nya marknader. Även om vi ser nischgenerika som bolagets huvudverksamhet kan Melozzan och Memprex generera fina royaltyströmmar över tid och bidra till starkare lönsamhet i bolaget.

På god väg att leverera på sina mål
I samband med bokslutet 2020/2021 fastställde EQL ett 4-årigt finansiellt mål om att uppnå en genomsnittlig omsättningstillväxt för kärnverksamheten om 40% per år. Hittills har bolaget levererat fint på detta mål och under de första två åren i perioden uppnått en genomsnittstillväxt om cirka 46% för kärnverksamheten. Vi bedömer att EQL är i en stark position att fortsätta tillväxtresan under många år framöver. Vi initierar bevakning av EQL Pharma med ett motiverat värde om 47–49 kronor per aktie, vilket representerar en uppsida på 70%. Tydliga triggers för aktiekursen är delårsrapporter, lansering av produkter i nya marknader, samt potentiella förvärv.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 05-09-2023 kl. 08:32: https://docs.penser.se/a/3842/EQL20230905_1.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/