2022-11-11 12:35:00

Ett svagt kvartal
Bolagets nettoomsättning uppgick till 1,0 mkr (3,6 mkr) och rörelseresultatet blev -5,9 mkr (-2,8 mkr). Omsättningstillväxten uppvisade en negativ utveckling, -47% q/q samt -71% y/y. Kassa inklusive kortfristiga placeringar uppgick till drygt 13 mkr och kassaflödet uppgick till -1,8 mkr under perioden.

Långsam återhämtning
Återhämtningen av försäljningen tar betydligt längre tid än väntat. Med föregående kvartals positiva ton är detta ett bakslag. Bolaget fortsätter uppleva variationer i inköpsmönster från deras amerikanska distributörer, relaterat till en tidigare ökning av lagernivåerna. Efterfrågan på bolagets produkter, kan av dessa anledningar, inte korrekt reflekteras i omsättningen för kvartalet.

Endast mindre justeringar
Trots ett bakslag i föregående kvartal har bolaget under Q4 säkrat en ny order till värde om 3,7 mkr, vilken är den största ordern i bolagets historia. Att bolaget tog hem en stororder via distributörer bedömer vi kan innebära ett trendskifte, när det gäller distributörernas aktivitet på den amerikanska marknaden. Efter Q3-rapporten gör vi endast mindre justeringar av estimaten och behåller vårt motiverade värde om 15–16 kr per aktie.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 11-11-2022 kl. 11:36: https://docs.penser.se/a/3280/REDS20221111.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/