2023-02-20 11:00:00

Försäljningen i gång på de viktigaste europeiska marknaderna
Q4 var det första kvartalet där Strangvac var tillgängligt på de viktigaste europeiska marknaderna. Lanseringen är i väldigt tidig fas och nettoomsättningen blev blyga 4 mkr. EBIT blev -23 mkr, tyngt av kostnader kopplade till kostnader i samband med lanseringen. Mottagandet från veterinärer tycks vara fortsatt positivt och det finns hästar som redan vaccinerats med flera doser.

Långsiktiga finansiella mål kommunicerade
För första gången kommunicerade bolaget finansiella mål för den långsiktiga potentialen, där Strangvac sägs ha potential att nå en årlig global försäljning överstigande 1 mdkr med en bruttomarginal på ca 65%. Detta är försiktigare än våra tidigare prognoser om långsiktiga årliga intäkter om ca 2 mdkr och en bruttomarginal på 80% vid höga volymer. Godkännandeprocessen för den amerikanska lanseringen tar längre tid än väntat och beräknas nu ligga 24 månader fram i tiden, medan vi hade räknat med godkännande i år.

Justerar ner prognoser och motiverat värde
Ovanstående gör att vi justerar ner våra prognoser, där de stora förändringarna är att vi räknar med att en häst i snitt vaccineras med 1,5 dos per år från tidigare 2 doser samt att vi antar 65% långsiktig bruttomarginal. Prognosförändringarna gör att vårt motiverade värde ändras till 48-54 kr (från 92-102 kr). Dessa förändringar gör också att vi räknar med att Intervacc är kassaflödespositiva 2025, från tidigare 2024.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 20-02-2023 kl. 08:33: https://docs.penser.se/a/3511/IVACCQ42022.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/