2023-05-15 11:00:00

Bra inledning på 2023
Året har börjat minst sagt i en positiv anda. Försäljningen har varit stark och var upp med 30 %, i linje med våra förväntningar. Färdigställandet av det egna labbet i USA ligger före tidsplan och första intäkterna bör dyka upp i Q3. Därutöver landade bolaget nyligen ett betydelsefullt samarbetsavtal med Thermo Fisher, som kommer börja bidra till tillväxten i Q3 (se analys 25 april). Om vi ska lyfta något som varit svagt var det kostnadsökningen i Q1 som var snabbare än vad vi hade räknat med.

Skruvar upp kostnaderna
Försäljningsmässigt gör vi endast marginella förändringar i våra estimat. Utvecklingen i det första kvartalet ger oss dock anledning att skruva upp kostnadsprognoserna som i sin tur ligger bakom nedjusterat resultat. Det ändrar trots allt inte vår syn på den långsiktiga potentialen för bolaget. Vi är fortsatt övertygade om att Devyser är på rätt väg att nå sina finansiella mål och då framför allt lönsamhetsmålet om en EBIT-marginal på över 20% senast under 2026.

Aktien lockar
Där Devyser befinner sig i dag är vårt fokus riktat mot bolagets möjligheter att växa sin verksamhet. Utvecklingen hittills i år har snarare stärkt vår tro på det och det långsiktiga tillväxtcaset. I närtid räknar vi med att det blir än tydligare i marknaden, då vi förväntar oss att bolaget under kommande kvartal kommer att kunna visa ökande tillväxttakt och gradvisa lönsamhetsförbättringar, vilket bör stärka intresset för aktien. Vi upprepar vårt motiverade värde om 106-108 kr.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 15-05-2023 kl. 07:47: https://docs.penser.se/a/3733/DevyserQ12023.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/