Lördag 19 April | 14:21:30 Europe / Stockholm

Prenumeration

2023-12-14 10:00:00

Den nordamerikanska marknaden är den stora potentialen och risken
I närtid ser vi extra god tillväxtpotential i Nordamerika, världens största marknad, som utgör ca 1/3 av världsmarknaden. I våra prognoser räknar vi med fortsatt tillväxt på alla geografier, men majoriteten av tillväxten i närtid räknar vi med kommer att genereras i Nordamerika. Maven har nyligen fått sina produkter slutgodkända och vunnit sitt första projekt som kommer att levereras under inledningen av 2024. Marknaden är extra intressant just nu eftersom marknadsledaren CommScope är under stor finansiell press. I den senaste kreditrapporten från CreditRiskMonitor fick CommScope den lägsta ratingen och bedöms ha 10-50 gånger högre risk att gå i konkurs jämfört med ett genomsnittligt noterat bolag. Att marknadsledaren är finansiellt pressad underlättar Mavens organiska tillväxt och kan skapa intressanta förvärvsmöjligheter.

Världsledande produkter för tunnel- och inomhustäckning
Enligt en studie genomförd av Ericsson spenderar vi 90% av vår tid inomhus och använder där 1,5-2,0x mer data. I kombination med nya generationers nät som är betydligt snabbare, men som har svårare att ta sig genom mark, väggar, fönster m.m. kommer det inte att fungera att bara förlita sig på makronäten. För att klara framtida efterfråga krävs det att näten för tunnel- och inomhustäckning byggs ut. För att möta den ökade efterfrågan har Maven utvecklat världsledande produkter med den senaste tekniken som hanterar alla typer av radio och telefoni. Produkterna är designade för att vara modulära, vilket tillsammans med tekniken framtidssäkrar systemen och gör dem mer attraktiva för kunderna.
 
God tillväxtpotential och skalbarhet
Kombinationen av produkter i teknikens framkant och en världsledande aktör under press gör att vi ser fortsatt god tillväxtpotential. Vad som kan vara bra att ha i åtanke är att bolaget fortfarande är relativt litet och att ordrarna kan vara stora vilket medför att orderingången kan vara slagig mellan kvartalen. Därför bör man jämföra orderingången på rullande tolvmånadersbasis. Maven är ett produktbolag som lagt ut tillverkning på tredjepartsproducenter, installation genomförs av partners eller kunden själv. Upplägget gör att de kan växa med en fortsatt relativt liten organisation, vilket medför en tydlig skalbarhet.
 
Läs den fullständiga analysen, publicerad 14-12-2023 kl. 08:31: https://researchdocs.carnegie.se/research/2023/12/14/maven_20231214.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/