Prenumeration
Bidrar till en renare värld
Clemondo utvecklar och producerar hållbara rengöringslösningar till den nordiska marknaden, där Sverige står för lejonparten av intäkterna. Bolagets egna varumärken är exponerade mot fordon, industri, hygien och städsektorn. Kunderna består framför allt av företag och offentlig sektor. Med stabilare kassaflöden och en starkare balansräkning ser vi goda möjligheter för bolaget att framöver växa organiskt och via förvärv.
Greenium, vägen mot nollbarhet
I linje med sin vision om nollbarhet (dvs noll negativ inverkan på miljön), lanserade bolaget i början av 2021 sitt egenutvecklade hållbara varumärke Greenium, som till skillnad från konkurrenternas erbjudande är tillverkat på växtbaserad råvara. Clemondo är först på marknaden med denna lösning, som nu drygt ett år efter lanseringen står för 25% av total omsättningen inom segmentet fordon (53% av total omsättning).
Motiverat värde 1,6-1,7kr
Aktien har gått svagt senaste året baserat på att bolaget kommer från en period där 2020 gynnades av pandemin och som 2021 bidrog till höga jämförelsetal. Situationen börjar stabiliseras och bolagets omsättning är trots det starkare nu jämfört med innan pandemin. Drivet av Greenium, tar bolaget nu nästa steg och investerar i sälj och marknad för att ta ytterligare marknadsandelar. Motiverat värde om 1,6-1,7kr. Medelrisk.
Läs den fullständiga analysen, publicerad 23-02-2022 kl. 08:48: https://docs.penser.se/a/2582/CLEM20220223.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/