2024-05-02 08:00:00

Slutlig studiedesign närmar sig
Medivir har fullt fokus på att ta fostrox framåt mot en registreringsgrundande fas 2b-studie. Ett nytt möte med FDA (Typ C-möte) har gett vägledning och det är anledningen till att studiedesignen modifierats något. Den främsta skillnaden är att den primära effektvariabeln byts till ORR från PFS. Vi ser ingen ökad risk i studien mot denna bakgrund. Studiestarten har förskjutits till H1 2025 från tidigare slutet av 2024, men det kan kompenseras av kortare uppföljningstider för ORR. Därutöver utökas studien med en så kallad run-in fas, där en låg och den rekommenderade dosen av fostrox utvärderas mot placebo. I den pågående studien rapporteras en fortsatt positiv utveckling av TTP, som nu ökat till 7,0 månader från tidigare rapporterat om 6,3 månader. Som vi tidigare nämnt är det en hög korrelation mellan TTP och PFS inom HCC.

Högre aktivitet i Q1
Rapporten för Q1(24) visade på en något högre kostnadsnivå än vad vi sett de senaste kvartalen och vi räknar med att få se en gradvis ökning under fortsättningen av 2024. Finansiellt är läget under kontroll, med likvida medel om 153,4 mkr vid slutet av Q1(24), vilket ger finansiering in i H1 2025. Vi förväntar oss dock att bolaget kommer att behöva stärka finanserna redan i år för att inte tappa tempo i sina förberedelser inför fas 2b-studien. En del i den finansieringen kan förhoppningsvis komma från en partner. I rapporten eller på den efterföljande telefonkonferensen ges dock ingen information om hur dessa diskussioner utvecklas.

Vi lägger till VBX-1000
Den uppdaterade studiedesignen och tidsplanen är anledningen till våra estimatförändringar. Vi har även valt att lägga till VBX-1000 (Vetbiolix) i vår modell. Intäktsflödet i avtalet uppfattar vi är baktungt (främst royalty från försäljning), varför projektet i nuläget har ett lågt nuvärde.

Värderingen av Medivir framstår fortsatt låg, både utifrån vår fundamentala bedömning av bolaget och jämfört med värderingen för liknande bolag. På nyhetsagendan förväntar vi oss uppdatering av vissa data från den pågående fas 1b/2a-studien på ESMO GI den 26-29 juni 2024 i München.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 02-05-2024 kl. 07:30: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/05/02/mvir300424.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/