Torsdag 21 November | 18:32:15 Europe / Stockholm

Prenumeration

2023-02-21 11:00:00

Mediadelen fortsätter att växa…
Nettoomsättningen för 2022 blev 189 mkr (187) och justerat EBITDA blev 15 mkr (33), vilket var något lägre än våra prognoser på 202 mkr respektive 21 mkr. Every Padel omsatte 13 mkr medan Media omsatte 131 mkr. Antal betalande prenumeranter inom Media fortsätter att växa och slå rekord och prishöjningar har genomförts. En fortsatt stark utveckling inom Elite Prospects gör att bolaget beslutat att allokera mer av koncernens resurser till hockeydatabasen. Den redan annonserade strategiska översynen av Padelbeståndet, det pågående sparpaketet och fortsatta effektiviseringar gör att bolaget förväntar sig en successiv resultatförbättring under 2023.

…medan Every Padel blir en allt mindre del av gruppen
De förändringar bolaget har gjort inom Every Padel påverkar våra prognoser framöver i och med färre banor, högre intäkt per bana samt lägre kostnader och avskrivningar. I en tuff miljö med en överetablerad padelmarknad är detta helt rätt väg att gå, där de lönsamma kommer ut som relativa vinnare när utbudet korrigeras. Padel som sport ser fortsatt en stark efterfrågan.
 
Omsättning ner, lönsamhet upp och behåller motiverat värde
Minskade intäkter från Every Padel påverkar gruppens nettoomsättning med ca -4% de närmaste åren. Padel kommer också att vara en mindre del av gruppens omsättning och kärnverksamheten inom sportmedia bedömer vi kommer att vara ca 80% av omsättningen. Detta tillsammans med en mer lönsam padelverksamhet gör att vi ser en förbättrad lönsamhet för gruppen. I vår SOTP-värdering kommer vi fram till ett motiverat värde på 25-27 kr, vilket är oförändrat från tidigare analys.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 21-02-2023 kl. 08:24: https://docs.penser.se/a/3518/ESMGQ42022.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/