Prenumeration
Kostnadsbesparingar biter och tillväxt av solpaneler trots utmanande marknad
Midsummer rapporterade en försäljning på 12,1 mkr, marginellt högre y/y (11,0 mkr). Underliggande var tillväxten av solpaneler dock stark, +24%. Detta trots en synnerligen utmanande marknad, där antalet föranmälningar av solcellsinstallationer under årets första 7 månader minskade med 58%, enligt branschföreningen Svensk Solenergi. En kombination av höga räntor, låga elpriser, svag konjunktur och orimligt lågt prissatta konkurrerande produkter i form av kiselpaneler, utgör en besvärlig mix av motverkande faktorer för bolaget. Intäkterna från installationsarbete av solcellstak minskade med 38%, då bolagets strategi att lämna den konkurrensutsatta och lönsamhetspressade installationsmarknaden bär frukt. Mest glädjande i våra ögon är att kostnadsbesparingarna biter. Under H1’24 minskade kostnaderna med 45 mkr y/y, och exklusive icke kassaflödespåverkande engångskostnader på 23 mkr förbättrades resultatet drygt 40 mkr under samma period. Bolaget har även förändrat sin redovisning från en kostnadsbaserad redovisning till en funktionsbaserad uppställning, vilket förbättrar transparensen och förståelsen för utomstående aktörer.
Högre effektivitet och lägre kassationer av paneler
Midsummer har utvecklat sin produkt ytterligare. Med en ny produktionsprocess har medeluteffekten ökat med 7% och mängden silver minskat, vilket sänker produktionskostnaden. Dessutom har kassationen av solpaneler minskat. Detta adresserar en viktig konkurrensfaktor, då lägre produktionsförmåga än kiselpaneler per ytenhet, men ytterst sällan per installation då Midsummers paneler täcker en större del av taket, ofta är en diskussionsfaktor i många sammanhang.
Ytterligare förskjutning av produktion från Italien
Vi skjuter ytterligare på vår förväntade produktionsstart i den italienska fabriken och förväntar nu full produktion, och därmed en positiv EBITDA, i Q3’25. En kombination av längre certifieringstid än våra tidigare förväntningar och den svaga marknaden är främsta orsaker. Omvärldsfaktorerna bör emellertid förbättras härifrån med lägre räntor och starkare konjunktur, som stöttar elpriser och ger en högre aptit på investeringar i solenergi. Midsummers konkurrenskraft ökar i takt med att bolaget hanterar sin kostnadsmassa och utvecklar sina produkter, samtidigt som vi inte ser ytterligare prisfall på kiselpaneler som troligt. Våra justeringar leder till ett oförändrat motiverat värde då överrullningseffekter kompenserar för lägre försäljningsprognoser. Den finansiella ställningen är ovanligt robust med en kassa 95,8 mkr efter Q2’24.
Läs den fullständiga analysen, publicerad 03-09-2024 kl. 07:30: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/09/02/midsummer_q2_24.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://www.carnegie.se/cr/penser-access/