2024-07-26 08:05:00

Både tillväxt och marginal över våra förväntningar
Både tillväxten och marginalen var starkare än vi förväntat oss. Trots tuffa jämförelsetal uppgick den organiska tillväxten till 4%, och justerat för de extraordinära intäkterna i jämförelsekvartalet uppgick tillväxten till 26%. Detta var starkare än vi förväntat oss och drevs främst av betydligt högre försäljning i Europa än vi räknat med. Den höga omsättningen, i kombination med god kostnadskontroll och en tydligt förbättrad bruttomarginal, drev upp EBITDA-marginalen till 17,8% (16,5). Bruttomarginalen uppgick till rekordhöga 51,1% (50,1), vilket stärker vår tes om stigande bruttomarginal drivet av en högre andel försäljning av egenutvecklade produkter och ökad intern effektivitet.

Vi justerar upp marginalen till följd av kvartalets starka vinstutveckling
Orderingången var hög och uppgick till 407 mkr (286), vilket även ledde till att orderboken nådde nya rekordnivåer. Vi är kluvna till durationen i orderboken. För 2024 uppgår orderboken till 544 mkr, vilket stödjer våra estimat för innevarande år. För att nå våra helårsprognoser behöver bolaget under H2 addera ytterligare 80 mkr i orderingång för 2024, vilket vi anser vara rimligt. Däremot är vi osäkra kring orderboken för 2025, då värdet är lägre än föregående år inför 2024. Vi anser dock att det bara är en tidsfråga innan MilDef annonserar ett flertal större ordrar, och är därför inte oroliga för 2025 års estimat. Vi väljer dock att hålla omsättningsestimaten för helåren intakta.

Vi lämnar motiverat värde oförändrat
Framåt vill vi se att MilDef annonserar att de vunnit fler större ordrar, helst någon riktigt stor. Vi ser god potential för att MilDef under H2 kommer att meddela att de vunnit betydande ordrar. Dels väntar vi på en uppföljande volymorder på den utvecklingsorder som erhölls inom bolagets stora ramavtal med ett icke namngivet NATO-anslutet europeiskt land. Fördröjningen beror, vad vi förstått, på förändringar i landets militära ledning, vilket bör innebära att det är en tidsfråga innan denna order kommer. En volymorder är normalt flera gånger större än utvecklingsordern, och vi ser därmed ett potentiellt ordervärde över 100 mkr. Utöver denna order anser vi att MilDef har goda chanser att få leverera till Sveriges och Danmarks senaste CV90-beställning, Danmarks uppgradering av över 200 Piranha-fordon, samt till Sveriges order av stridsfordon från Patria.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 26-07-2024 kl. 07:30: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/07/26/mildef_20240726.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://www.carnegie.se/cr/penser-access/