2024-06-26 08:00:00

Tuffa jämförelsetal och förberedelser för högre tillväxt
Precis som i Q1’24 möter MilDef tuffa jämförelsetal under Q2’24. Dessa beror på att den tidigare komponentbristen och försenade leveranser ledde till att försäljningen var ca 50 mkr högre under jämförelsekvartalet än vad den skulle varit under normala förhållanden. Vi förväntar oss en försäljningstillväxt på -4,8% under Q2’24, vilket innebär en underliggande tillväxt om ca 15% (om vi justerar för de 50 mkr i Q2’24 som diskuteras ovan). Samtidigt ser 2024 ut att bli ett mellanår för underleverantörer till försvarsindustrin, innan tillväxten tar fart under 2025 och 2026. Vi höjer våra kostnadsförväntningar då MilDef anpassar sin organisation för fortsatt hög tillväxt, vilket kommer att driva kostnaderna. Lägre intäkter och högre kostnader påverkar marginalen relativt mycket, och vi räknar med en EBIT-marginal på drygt 7% i Q2.

2024 ser ut att bli ett mellanår för underleverantörer
Vi förväntar oss accelererande marknadsaktivitet och orderingång under 2025 och 2026. Anledningen är att det normalt tar cirka fem år från beslut till leverans av fordon inom branschen. På grund av den rådande situationen förväntas denna processtid ha förkortats till cirka tre år. Som underleverantör till fordonstillverkarna får MilDef normalt sin order 6–12 månader efter att fordonstillverkarna fått sina ordrar. De långa cyklerna inom sektorn innebär att MilDef ännu inte sett någon större effekt av de högre budgetarna men vi väntar oss denna effekt under 2025 och 2026. Trots att vi ser 2024 som mellanår väntar vi oss stark orderingång för Q2’24. Hittills har bolaget offentliggjort ett ordervärde på 174 mkr, vilket är det näst högsta någonsin och gör oss optimistiska inför kvartalets totala orderingång.

De något lägre förväntningarna påverkar inte vårt motiverade värde
Till följd av att marknadssignalerna tyder på att 2024 blir ett mellanår för underleverantörer och att jämförelsetalen är utmanande, sänker vi våra förväntningar för kvartalet. Ändringen är relativt stor i procent, men eftersom det rör sig om relativt små belopp påverkas inte vårt motiverade värde. I Q3 möter MilDef förhållandevis lätta jämförelsetal, innan de i det säsongsmässigt starka fjärde kvartalet återigen ställs inför ganska tuffa jämförelsetal. Vi ser potential för att MilDef kan komma att annonsera flera större ordrar under 2024 – dels till de senaste beställningarna av CV90, dels till Danmarks upprustning av Piranha-fordon samt en uppföljande volymorder.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 26-06-2024 kl. 07:30: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/06/25/mildef_20240626.pdf
Detta är en betald analys från Carnegie Investment Bank. Läs mer på https://www.carnegie.se/cr/penser-access/