2022-01-20 11:00:00

Blandade siffror
Nettoomsättningen i Q1 var 69,8 mkr vs våra estimat om 81,5 mkr. Total omsättning uppgick till 80,8 mkr vilket var mer i linje med våra estimat. Ökade aktiveringar låg bakom. Spelbidraget uppgick till 47,8 mkr vilket är en ökning med 24% y/y, men ca 10 mkr under våra estimat. EBITDA uppgick till 17,1 mkr vs våra estimat om 8 mkr. Förklaringsfaktorn är att bolaget investerade 14,5 mkr i marknadsföring vs våra estimat om 22,1 mkr.

Tar hänsyn till minskad spelarbas
Baserat på de minskande investeringarna i marknadsföring samt ett lägre antal dagligt aktiva användare sänker vi våra estimat för nettoomsättning med 19% kommande år. På innevarande år sänker vi EBITDA med 8% baserat på ökade aktiveringar och minskad marknadsföring. Nya spel kan dock agera katalysator för våra estimat. Vi har endast baserat våra prognoser på befintlig spelportfölj.

Sänkt motiverat värde
Vi sänker vårt motiverade värde på aktien till 30-32 kr från tidigare 43-44 kr. Den främsta anledningen till detta är lägre diskonterade kassaflöden framöver samt ett högre avkastningskrav. I vår värdering tar vi inte hänsyn till förvärv eller kommande spelsläpp utan värderar den nuvarande spelportföljen. Spelsläpp kan således ha signifikant inverkan på våra estimat.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 20-01-2022 kl. 08:18: https://docs.penser.se/a/2496/MAG20220120.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/