Prenumeration
Ny intäktsmix sedan storförvärv…
I samband med att Albert tillträde förvärven av bolagen Film och Skola samt Strawbees ändrade bolaget sin intäktsmix från ca B2C 82% och B2B 18% till B2C 60% och B2B 40%. B2B intäkterna kännetecknas av en lägre churn, men längre försäljningscykler. Bolaget har nyligen fokuserat på att rikta in sig på större skolkoncerner, vilket har börjat bära frukt. I slutet av kvartalet slöts ett avtal med SBCSC, en skolkoncern i Indiana, USA. Avtalet innebär ett ARR tillskott om USD 57 000 eller ca 2% av B2B ARR vid utgången av Q4’22.
…vilket inte reflekteras i värdering…
Albert värderas i dagsläget på EV/sales NTM 0,5x, vilket är det lägsta sedan börsnoteringen. Värderingen är väsentligt lägre än för bolag med prenumerationstjänster inriktade mot konsument som i dagsläget värderas på EV/sales NTM om 1,5x. De mjukvarubolag vi tittar på och har använt som bas i vår värderingsansats värderas i spannet 4-6 EV/sales NTM. Historiskt har bolaget värderats i paritet med eller med ett mindre premium mot andra prenumerationsbaserade konsumenttjänster. Givet att bolaget nu har en mix om 40/60% B2B intäkter anser vi att man på sikt bör röra sig mot värderingen hos mjukvarubolag.
… men i motiverat värde
Vi bibehåller vårt motiverade värde om 52-54 kr och bedömer att bolaget genom de förvärv som genomförts har tagit stora steg mot sina finansiella mål om en nettoomsättning om 500 mkr 2025. Vi bedömer att ökade B2B-intäkter kommer att minska volatiliteten i intäkterna och göra att bolaget rör sig mot lönsamhet då marknadsföring blir en mindre del av intäkterna, vilket i sin tur skulle motivera en multipelexpansion.
Läs den fullständiga analysen, publicerad 21-04-2023 kl. 08:35: https://docs.penser.se/a/3631/Albert_preview.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/