2023-02-28 11:00:00

Kvartalet och året i korthet
Nettoomsättningen under det fjärde kvartalet uppgick till 0,1 mkr (-0,1) och rörelseresultatet blev -5,3 mkr (-5,5). Likvida medel vid periodens slut uppgick till 32 tkr och de ansamlade lånen uppgick till 6,3 mkr. För helåret uppgick omsättningen till 7,6 mkr (1,6), vilket är en ökning med över 400 procent dock jämfört med ett förhållandevis svagt år. Under året genomfördes en företrädesemission, som tillförde bolaget 9 mkr efter emissionskostnader. Företrädesemissionen registrerades efter årets slut.

Utmaningar & framgångar under året
Efter en stark början på fjolåret har omsättningstillväxten avstannat och omsättningen sjönk både under Q3 och Q4. Attana har haft problem med uteblivna betalningar från deras kunder och flera kunder hade skjutit fram sina inköpsbeslut. Trots utmaningar har bolaget varit mycket aktiva med affärsutvecklingen under året, vilket resulterat i flera framgångar. Attana tecknade ett samarbetsavtal med ett av USA:s främsta universitetssjukhus och har sålt två Attana Cell 250-instrument. Samarbetet med Linneuniversitet fortlöper enligt plan och andra samarbeten har påbörjats under året. Aktivt arbete bedrevs med att uppdatera patentportföljen, där patentansökningar lämnades in i syfte om att stärka båda affärsområden – Life Science och Diagnostics. I VD-ordet nämns det att Attana har nu tre långsiktiga kommersiella samarbeten i USA och målsättningen för året är att ha fem referenskunder, för att sedan söka partnerskap för vidare expansion.

Vi ser på 2023 med tillförsikt
Vi ser fortsatt positivt på bolagets potential inom båda affärsområden. Även om försäljningen inte gått enligt vår förväntan behåller vi våra prognoser i stort sett oförändrade, men höjer avkastningskravet till 18% (17%) relaterat till den volatila intjäningen och den svaga kassapositionen vid kvartalets utgång. Vi ser på det kommande året med tillförsikt och det är upp till bevis vad Attana kan åstadkomma under 2023. Vårt nya motiverade värde uppgår till 0,4 – 0,5 kr per aktie (0,6 – 0,7).

Läs den fullständiga analysen, publicerad 28-02-2023 kl. 10:37: https://docs.penser.se/a/3561/ATANA20230228.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/