2022-11-23 11:00:00

Q3 med fortsatta investeringar
Karolinska Developments substansvärde vid utgången av Q3 uppgick till 1 237 mkr (995 mkr) och per aktie 4,6 kr (5,7 kr). Verkligt värde uppgick till 1 283 mkr och har justerats under Q3 av investeringar i AnaCardio, UmeCrine, Modus Therapeutics och PharmNovo, samt av utvecklingen för de börsnoterade innehaven. Resultatet från förändring av verkligt värde uppgick till -50 mkr, vilket primärt beror på den tidigare meddelade utspädningseffekten från finansieringen av UmeCrine.

Portföljbolag har löst finansiering
I kvartalet lyckades AnaCardio ta in 150 mkr för att finansiera sin fas 1b/2a-studie, och Karolinska Development deltog i finanseringsrundan. UmeCrine Cognition säkrade finansiering om 41 mkr, varav Karolinska Development bidrog med 15 mkr. Trots utspädningseffekten och villkoren för finansieringen ser vi positivt på att portföljbolagen lyckats säkerställa finansiering med tanke på rådande marknadsläge.

Justeringar
Vi justerar vår värdering av Karolinska Developments portföljbolag efter Q3-rapporten. Vi justerar vårt motiverade värde av UmeCrine för att bl.a. reflektera utspädningen i finansieringen. Vi justerar även vårt motiverade värde i Dilafor, och justerar de portföljbolag som Karolinska Development investerat i under Q3. Vi ser ett nytt motiverat värde om 4,50 – 4,70 kr per aktie (5,30-5,50).

Läs den fullständiga analysen, publicerad 23-11-2022 kl. 08:51: https://docs.penser.se/a/3331/KDEV20221123.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/