Fredag 14 Mars | 19:29:40 Europe / Stockholm

Prenumeration

2022-02-28 11:00:00

Produktmixen fortsätter påverka marginalen
Nettoomsättningen i Q4'21 uppgick till EUR 42m (35m i Q4'20), vilket motsvarar en tillväxt om 19% y/y.
Försäljningen av Egna varumärken uppgick till EUR 11m (17), medan Distribution omsatte EUR 31m (18).
Bruttomarginalen uppgick till 13% (26%) och förklaras framför allt av produktmix. EBIT under Q4'21 uppgick
till EUR 1,0m (3,2).

Nytt partneravtal i Tyskland
I januari och februari kommunicerade bolaget att man ingått ett partneravtal om att leverera Covid-19 tester
till två regionalt statliga organ i Tyskland. Den totala försäljningen av testerna förväntas uppgå till EUR 44m
(32+12). Det ena kontraktet uppgår till EUR 32m och förväntas levereras under Q1'22, medan det andra om
EUR 12m under H1'22.

Justerar estimat för 2022 och motiverade värde
Vi justerar våra estimat för 2022 och inkluderar de senaste partneravtalen i Tyskland. I övrigt gör vi inga
större justeringar. Givet marknadssentimentet och den senaste tidens multipelkontraktion justerar vi vårt
motiverade värde till 3,3-3,4 kr per aktie (4,3-4,4). Hög risk kvarstår. Notera att EPS justeringen för 2022
nedan visar ett negativt tal pga systemfel.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 28-02-2022 kl. 08:36: https://docs.penser.se/a/2598/STRAX220228.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/